Sweet Chicken Satay Recipe (Nut Free)/ Resep Sate Ayam Manis Tanpa Kacang/ 印度尼西亚鸡肉串

Sweet chicken satay recipe without any peanut sauce! Yaiy, this is a sweet soy sauce or kecap manis base chicken satay recipe. I love satay with peanut sauce, but my youngest seemed to be allergic with peanut, so I need to make something without peanut. And, after I made with this recipe, we loved it! I made this satay for my son’s first birthday party too, and everyone loves it! Serve with yellow turmeric rice, some cucumber carrot shallot pickle, and prawn crackers, with extra soysauce drizzle, BOOM! Nyummy!
I love the smells of corriander seeds when the satay hit the grill, I don’t have to set up the traditional grill with charcoal, just with grilled pan. But it will taste better with charcoal 🙂 For the healthier version, you could put in the oven, but I doubt it will taste as great as on the direct flame (with charcoal) or grilling pan, as the extra burn gives extra flavour.
I usually made a quite a lot of this, with 1 kg of chicken meat, for 33-35 sticks. The satay that I made mostly quite big compared with the one in Indonesia (tiny cut piece of chicken meat), so, when you eat 5 sticks, it is kind of enough. But of course, I usually eat more than 5, because they are so delicious! 🙂

Chicken Satay/ Sate Ayam

The recipe is here:

Chicken Satay (makes 33-35 large satay, or 50 small Indonesian thin skewers):

1 kg chicken fillet, thigh or breast up to you. I love using thigh, juicier.
10 cloves garlic
12 cloves shallot (Indonesian small shallot), or 2 large shallot (in Australia, the size of shallot kind of 5x Indonesian size)
80 gr palm sugar/ brown sugar
2 tbsp roasted corriander seeds
5 roasted candlenut (optional)
50 ml or around 5 tbsp kecap manis / sweet soy sauce, preferably Indonesian brand like ABC or Kecap Bango
1 tsp white pepper
1 tbsp salt
2 tbsp cooking oil

Pickle:

Amount of vegetables can be adjusted to your liking
Cucumber (3-4)
Carrot (2-3)
Shallot (as many as you like, I only used a bit, because it is kind of “spicy” for young kids)
Some small red/ green chillies (for extra heat, I didn’t use any because my kids consume too)
Brine:
Water enough to cover all the vegetables
1 tbsp salt
5 tbsp sugar
4 tbsp vinegar
This is kind of the ratio 1:5:4 or 1:5:5 for salt, sugar and vinegar respectively. Taste the brine, it should have a strong taste of sweetness and sourness and salt. Pour into vegetables and let it sit in the refrigerator for at least 1 day so the vegies can pick up the sweetness and saltiness and getting crunchier.

 


Sate ayam manis, hm… sate ini menggunakan bahan dasar bumbu kecap manis. Biasanya sate kan pakai bumbu kacang, nah.. sate ini ga kalah enaknya, jadi buat yang ga suka kacang atau alergi, bisa coba resep ini.
Anak kedua (dan pertama tapi udah ga alergi lagi) ini alergi kacang tanah, jadinya waktu aku lagi pengen makan sate, cari -cari deh resep sate mana yang ga pakai kacang, eh ketemu dan setelah dicoba enak banget!
Biasanya aku bikin sate ini pakai daging ayam 1 kg, kadang 1.5 kg, sekalian bikin banyakan, bisa untuk makan 2-3 kali 😀
Sate yang aku bikin ini ukurannya besar, soalnya tusukan sate yang dijual di Australia, besar-besar semua, ga kayak di Indo yang kurus. Jadinya daging ayam ku potong agak besar, dan ukuran sate-nya juga jadi lebih besar. Makan 5 tusuk aja uda cukup kalau sama nasi, dan sayur asinan ya. Kalau di Jakarta, biasa aku makan 10 tusuk pakai lontong :D. Belum pernah bikin lontong sih, pengen coba, tapi daun pisang disini mahal banget, dan ga terlalu fans sama lontong, jadinya ragu, hehe.
Oke deh, langsung aja ya resepnya, bisa disetengah-in atau disepermpat in kalau mau kok 🙂

Resep Sate Ayam Manis (untuk 33-35 tusuk sate besar atau 50 tusuk sate kecil):

1 kg daging ayam fillet (dada atau paha, aku sih sukanya pakai yang paha lebih empuk)
10 siung bawang putih
12 siung bawang merah atau 2 siung bawang merah Ausie
80 gr gula jawa/ gula merah
2 sdm biji ketumbar sangrai
5 butir kemiri bakar
5 sdm atau 50 ml kecap manis
2 sdm minyak goreng
1 sdm garam
1 sdt lada putih

Acar timun:

Timun, wortel dan bawang merah sesuai selera
Timun (3-4)
wortel (2-3)
bawang merah (5 butir atau 1 butir yang besar ukuran Ausie)
cabe rawit merah/ hijau sesuai selera (aku ga pakai karena anak-anak ga tahan pedas)
Air rendaman secukupnya
Garam 1 sdm
Gula 5 sdm
Cuka 4-5 sdm
Sebelum dituang ke sayuran, cobain dulu rasanya, mesti rasa asem manis yang kuat, asin-asin dikit. Tutup dan simpan di kulkas semalaman, supaya timun wortel ada rasa asem manis dan jadi garing.

Share if you like it 🙂Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on YummlyPrint this pageShare on Tumblr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *